indiaries.blogg.se

A month in Kolkata

Topplista: favoriträtter

Kategori: Allmänt

Jag var inte så bekant med den indiska matkulturen innan jag åkte hit, men här har jag hunnit prova många olika nya smaker. I början kändes kryddorna otroligt starka, men man vänjer sig ganska snabbt. Hemligheten lär vara att de använder väldigt få kryddor på en gång.  Jag har sällan blivit besviken, för i Indien kan de verkligen använda kryddor skickligt!
 
Vid indoor-kliniken äter vi oftast vår lunch. Den består av ris, potatis, linser och grönsaker, allt perfekt kryddat. Den smakar hemgjord och äkta och man tröttnar inte på maten fast det är samma varje dag!
 
Det har alltid blivit att beställa vegetariskt i restaurangerna men på social dinner testade jag tandoorikyckling, vilken var jättegod! I restaurangerna kan man utöver kyckling beställa get, men jag har aldrig sett nåt annat kött på menyn. Jag köpte olika kryddor att ta med mig hem, så snart blir det att testa indiska recept!
 
Hade inga matbilder på kameran, så alla bilder är lånade från internet:
 
1. Paneer butter masala med naanbröd
 
 
Paneer är en ost sm finns i många maträtter här. Den har en mild smak och mjuk konsistens. Paneer butter masala är härligt krämigt och kryddigt.
 
2. Vegertarisk korma
 
 
Himmelskt gott, passar bra med naan eller ris
 
3. Chapatibröd med dal
 

Chapati är ett bröd som steks över öppen eld eller i panna, dal är en kryddig linsröra som helt enkelt smälter i munnen!
 
Snabbmat och snacks:
 
 
Paneer roll! såklart på topplistan för mig som älskar paneer! Invirad i en saftig wrap av paratha-bröd tillsammans med en kryddig grönsaksröra smakar osten fantastiskt.
 
 
Samosa: en slags triangelformad friterad grönsakspastej
 
Jag kommer att sakna det indiska köket med alla dess läckerheter...
 
/Julia
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: