indiaries.blogg.se

A month in Kolkata

Bildbomd 9-10/6/2015

Kategori: Allmänt

Igår fick vi vara med och tillverka näringssupplement åt bebisar. Vi satt på golvet i ett litet rum med tre kvinnor och mätte upp t.ex. rismjöl, sojamjöl och krossade jordnötter:

Dagens program var för min, Antons och Hampus del att åka till en by ca 3 timmar från Calcutta för att bekanta oss med IIMC:s "network"-program. På vägen såg jag från bilen en så söt apa (enda apan jag hittils sett) att jag bara måste visa en bild åt er läsare:
 
 
Network-underorganisationen skolar kvinnor så att de i sina egna byar kan fungera som lärare och/eller hälsovårdspersonal. De bildar ett nätverk som bygger upp välfärd i byarna.  Det grundas pre-primary schools för 3-5-åringar. Vi besökte en sådan men barnen hade redan gått hem för dagen. Besöket till byn var ett överraskningsbesök, som gjordes för att kolla att allting faktiskt går rätt till att och network-programmets regler följs. I denna by fungerar allting väl.
 
Dokument kollas igenom
Läkemedlen räknades piller för piller för att kunna vara säkra på att rätt mängder delas ut
Indierna är väldigt gästvänliga och välkomnande. De hämtar genast en stol och ber en sittä ner. Idag blev vi bjudna på denna rätt, som såg ut som snöbollar, smakade sött och hade en konsistens som liknade halloumiost. Inte riktigt i min smak, men det var spännande att smaka!
Bilder från byn:
 
Barnen kommer ivrigt fram då de får syn på en kamera!
 
 
Anton & jättelika bambuskaft
Hampus och en network-kvinna i skuggan av ett paraply. Inget regn idag men stekhett som vanligt!
 
 
 
 
Vi såg många getter...
 
... och kor
 
Här torkas koskit som sedan bränns för att få värme till matlagning
Ett vanligt sätt att färdas från plats A till plats B i Indien - PÅ bilen
Afternoon tea @indoor. Vi blir varje dag serverade mumsigt chaite och mariekex på jobbet.
 
Eftermiddagen spenderades vid indoor-kliniken, vi hade bland annat en bengalilektion. Oj så vi skrattade, då vi försökte upprepa ord och fraser högt och det inte alltid blev som det skulle! Extra roligt kändes det då jag började bli övertrött efter en tidig morgon. Då skrattar jag högt, mycket och länge, och fortsätter skratta när de andra slutat... Det vet mina bästa vänner mer än väl!
Det har varit en toppendag med mycket skratt och ett härligt gäng!
 
/Julia 
Kommentera inlägget här: